onsdag 4 mars 2009

Sveriges Förbundskapten (damerna) Peter Elander - ger sin syn på damishockeyn


SM-slutspelet i ishockey för damer har inletts.
Hanhals förlorade hemma mot Linköping med
1-7 (0-4, 0-0, 1-3)
Det här var Hanhals första förlust den här säsongen. Sveriges Förbundskapten för damkronorna var på plats i Kungsbacka Ishall.

Vad tyckte du om matchen?
-Det är synd att skillnaden fortfarande är så stor. Hanhals har ett ungt intressant lag och om några år så.

Vad menar du?
-Det är för stor skillnad för Hanhals att spela i riksserien.

Men det här var ju Hanhals första förlust!?
-Därför skulle det finnas en serie mellan riksserien och div I. Varför inte en alletta i början på januari och då i form av ett så kallat poolspel. Det hade varit bäst för alla lag. Nu är det en viss skillnad mellan riksserielagen och div I. Men jag skulle välkomna en alletta.

A-landslaget
Finns här några spelare i Hanhals för A-landslaget?
-Ja vi har ju en i Chanette Svensson. Sedan tyckte jag mig se flera unga spelare som är på god väg. En spelare som överraskade mig positivt var Linn Arvidsson.
Jag har ju sett dom andra så dom känner man till. Men Hanhals har ett lag som är på gång uppåt.

Kanske förändring
Den här säsongen var det 6 lag i Riksserien. Blir det någon förändring till hösten?
-Ja kanske att den utökas upp till 8 lag. Men först efter SM skall vi utvärdera den här säsongen.

Fotnot:
Hanhals spelar borta på lördag i Linköping. Efter SM-slutspelet väntar kvalet till riksserien och då möter man kanske lite lättare motstånd.

Inga kommentarer: