torsdag 4 augusti 2011

Triathlton Carl Brümmer från Onsala radar upp segrar. På lördag är det SM som gäller

TRIATHLON På lördag arrangeras SM i långdistanstriathlon i Kalmar, motsvarigheten till Ironman. Med på startlinjen finns Onsalas Carl Brümmer som radat upp mängder med segrar genom åren.

– Fjolåret gick det riktigt bra, säger Carl. På åtta tävlingar blev det lika många segrar.
Det handlade om Riksmästerskapet i samtliga fall förutom Svenska Mastercupen där det också blev seger.
På startlinjen på lördag står bland annat Carl Brümmer från Onsala.
– Det skall bli oerhört spännande att få tävla på lördag, säger Carl.

Ett uppehåll
Carl gjorde ett litet uppehåll 1997.
 – Då jag fick en son, men suget efter nya utmaningar var för stark, säger Carl Brümmer.
– När jag fyllde 40 hade jag vilat klart och att det var dags att testa lite längre distans berättar Carl vidare.
Fick ett startkort
– Startskottet blev att jag fick ett startkort till Kalmar av min fru.
– Så jag putsade både cykeln och formen och körde min första IM-distans 2009. Det gick riktigt bra och den lille tävlingsmänniskan i mig vädrade morgonluft, säger Carl vidare. Således satsade jag mer strukturerat på 2010 och då också på en lite nyare cykel.
Hur började det hela?
– Min första triathlon vann jag 1983 och 1997 gjorde jag min sista tävling innan ett längre uppehåll. Men eftersom jag älskar att träna och tävla så blev det sakta men säkert mer och mer.
  – Cykel, simning och löpning är ju triathlon så det var bara att köra på.
   Jag slipade på löptekniken under uppehållet med MAI och var med och vann bland annat Holmenkollenstafetten och SM på 4x1500m.
  – Individuellt placerade jag mig sexa/sjua på några SM över 3000m, 5000m samt terräng-SM.

SM i Kalmar
– Det skall bli otroligt kul och spännande. Man hoppas ju alltid på bra tävling och sedan är det bra tävlingsbanor i Kalmar.
– Först blir det simning 3 860 meter i Kalmarsund sedan drar man iväg på cykel 18 mil och sista delen i triathlon är löpning 42 km.
Hur orkar man?
– Det är träning och åter träning och sedan är det lite taktik också så man inte tömmer sig helt i början. I år har Carl tagit klivet tillbaka till seniorklassen.
– Blir spännande att se hur många placeringar jag tappat på SM olympisk distans på 14 år.    – Mina mål för 2011 är: Sub9Top10. Jag skall gå i mål i Kalmar och målet är att nå pallplats.           
– Vidare skall jag vara top-5 på duathlon-SM och top-10 på övriga SM-tävlingar, säger Carl Brümmer till slut.

Över 700 deltagare
Tävlingen i Kalmar har lockat över 700 deltagare från hela landet och dessutom kommer det över 100 utländska deltagare från ett femtontal länder runt om i världen.
 Tävlingen på lördag är extremt individuell och deltagarna måste klara allt själva under tidspress.
Eliten i triathlon tillhör de snabbaste simmarna i öppet vatten. De bästa cyklar det individuella tempoloppet med en snittfart på 40 km/tim och springer därefter ett maratonlopp snabbare än tre timmar.
För segraren tar det ungefär åtta och en halv timme och de sista går i mål efter femton timmar.
Carl Brümmer hemma i Onsala innan avfärden till Kalmar på lördag.
Läs mer i Norrahalland.se

Inga kommentarer: