måndag 4 januari 2010

Fotbollsprofilen, TV-profilen och författaren Glenn Strömberg (moderklubb Lerkils IF) fyller 50 år

Glenns fotbollskarriär började i Lerkil och har sedan dess gått via IFK Göteborg, Benfica och Atalanta. Han läser alltid Norra Halland för att hålla sig ajour med sin hembygd,
-----------------------------------------------
Glenn Strömbergs hemsida - klicka på denna rad
------------------------------------------------
Hur firas jubileumsdagen?
– Det blir på hemlig ort långt från all uppståndelse i Italien,

Vad är ditt bästa fotbollsminne?
-Oj det finns en del att välja mellan. Men UEFA-guldet med IFK Göteborg var det första och största som hänt men sedan är ju landslagsåren, cupguldet med Benfica och mina underbara år i den italienska ligan något stort.

Glenn har också vunnit två guld i Svenska Cupen, ett SM-guld. Semifinal med Atalanta (när de spelade i div II). 1985 tilldelades han Guldbollen av Aftonbladet. Glenn var också ett stort löfte inom bordtennisen, men valde fotbollen.
- Det är den absolut roligaste idrottsgrenen och han är glad över att än i dag få syssla med detta, nu som TV-kommentator.
– Jag har kontrakt med Sveriges Television. Han är också expertkommentator i Viasat där han bland annat följer Champions League. Glenn berättar också att han är en flitlig läsare av Norra Halland.
– Självklart. Vill ju hålla mig uppdaterad hur det hemma i min gamla kommun och sedan är det ju intressant att följa min moderklubb Lerkil.

Tankar på att flytta tillbaka till Sverige?
– Nä det har jag inte. Det är i Italien jag har rotat mig och här har jag min fru och mina barn och här kommer jag att stanna, säger Glenn till slut.
Se filmen när Glenn besökte Kungsbacka i december.
Klicka då på denna rad