onsdag 15 april 2009

Orientering: 55 år i skogen. Gunnel Börjesson (tävlar för IK Uven) från Lindome

1954 sprang Gunnel Börjesson från Lindome (IK Uven) sin första tävling i Knäred.
När ”Snötrampen” avgjordes på annan dag påsk återfanns Gunnel på startlinjen i klassen D70 och det blev till slut men niondeplats.
– Det är lika roligt varje gång, säger Gunnel som menar att orientering är en sport med många fördelar.
– Man håller sig frisk och träffar mycket folk och sedan är man väl en tävlingsmänniska, menar Gunnel.

Din första tävling?
– Den minns jag mycket väl. Det var i Knäred som det hela började. När jag hade kommit i mål så blev jag först lite rädd och trodde att jag var sist i tävlingen. Där fanns ingen vid målplatsen.
- Alla hade väl åkt hem och glömt att jag var ute i skogen.
Men så var det inte.
- Såg en bekant några meter bort från målplatsen och frågade var alla var någonstans.
- I skogen och springer.
- Du är först i mål och har vunnit sade han.
– Det var då som jag fick den känslan att det här var nog en sport för mig.

Sedan dess har Gunnel skördat stora nationella och internationella framgångar.
Och idag firar hon 55-årsjubileum som orienterare och trots att hon passerat pensionsåldern så har hon inga tankar på att sluta.
– Så länge det är roligt och man får vara frisk så fortsätter jag, säger Gunnel till slut.
Text och Foto: Blogg Bengt, copyright

1 kommentar:

Unknown sa...

Plats 3 på Veteran VM Sprint i D80 2018. Plats 2 på Veteran VM Sprint i D80 2019.